banner
3 år sedan
2330 Har läst om projektet
0 0

Utökad hotellverksamhet i PUB-huset

Bevakat av:
bIMG_0959
banner

Tillsammans med Scandic bygger AxFast 400 nya hotellrum, en eventyta samt en restaurang med show kitchen i toppklass i det anrika PUB-huset. Den utökade hotellverksamheten förväntas sätta snurr på området och är en del i det nöjesstråk som växer fram runt Hötorget.

– Vad många inte tycks veta om är att det i dagsläget redan bedrivs hotellverksamhet i PUB-huset. Vi jobbar med att utöka hotellverksamheten som kommer att uppta cirka 75 procent av den totala ytan, förklarar Anders Rauge, affärschef på Arcona.

Handeln i markplan mot Drottninggatan kommer att vara kvar men exakt hur det kommer att se ut efter renoveringen återstår för kunderna att se. Planerna för fastigheten är högtflygande och i kombination med guldläget mitt i city kommer hotellet att tillhöra ett av Scandics topphotell i Norden. På Arcona har man gedigen erfarenhet av att bygga hotellrum och Bakhtiar Afzalan, projektchef på Arcona, konstaterar att företaget varit med och projekterat omkring 3000 hotellrum vilket gett en naturlig vana.

– Det är otroligt kul att få vara med om den här förvandlingen och att återigen få förtroendet av AxFast. Att köra ytterligare ett projekt ihop känns jättebra, menar Bakhtiar Afzalan.

Han får medhåll av Anders Rauge som konstaterar att det känns extra speciellt att omvandla just PUB som så många har en relation till.

– De flesta Stockholmare har nog någon gång varit inne i PUB-huset. Efter renoveringen är alla välkomna åter till hotellverksamhet och handel.

Det var 1923 som Paul Urban Bergström startade bygget av det stora varuhuset vid Hötorget. Varuhuset fick sitt namn efter grundarens initialer och har hela tiden också kallats för just PUB. Paul U. Bergström var en av de första att sälja färdigsydda kläder i olika storlekar. Konceptet var en hit och verksamheten expanderade snabbt. Det var även här som Greta Garbo startade sin karriär inom filmbranschen då hon som mannekäng för PUB:s kläder medverkade i diverse reklamfilmer för varuhuset. På den tiden arbetade Greta Garbo på varuhusets hattavdelning.

Att huset bär på en gedigen historia och har en speciell karaktär är det ingen tvekan om, vilket hela tiden finns med i tankarna då konceptet för verksamheten utarbetas.

– Vi tar hänsyn till den ursprungliga fastigheten och efter renoveringen kommer huset än mer att likna ursprungsskicket. Vi kommer bland annat att renovera och lyfta tillbaka smidesräcken på den stora trappan men även addera en modern touch, förklarar Bakhtiar Afzalan.

Den ursprungliga ljusgården kommer att delvis återskapas och ge besökarna möjlighet att uppleva den rymd som funnits i fastigheten. Besökarna och hotellgästerna kommer dock att känna igen fasad, entré och trapporna inne i hotellet som alltjämt kommer att finnas kvar. I markplan mot Hötorget kommer det att finnas bar, restaurang samt en lounge och incheckningsdisk. En trappa upp med insyn direkt från entrén hamnar det öppna köket. En eventyta är planerat till plan 10. På plan 9 och 10 fördelas de 150 nya hotellrummen som beroende av våningsplan kommer att inredas i nischade färger. Stilen förväntas bli ombonad och hemtrevlig men för att veta mer om inredningskonceptet får den nyfikne allt ta och boka ett hotellrum!

– Det här kommer bli ett genomarbetat och tokhäftigt hotell som kommer att dra folk och liva upp det annars rätt så typiska cityområdet. Fler planerade bostäder i kombination med hotellverksamhet kommer att göra under för området runt Hötorget, avslutar Anders Rauge.

 

FAKTA

Byggherre: Torgvågen AB

Arkitekter: Krook & Tjäder AB Arkitekterna

Totalentreprenör: Arcona AB.

 

 

Projektkategori
Hotell
banner

Kommentera projektet

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Alla projekt