I sex års tid har Citybanan vibrerat under stockholmarnas fötter. Från Tomteboda i norr till Fatbursparken i söder har 9486 sprängsalvor skjutits av. Nu är tunneln öppen hela vägen.
Sedan byggstarten i januari 2009 har Trafikverket sprängt ut 4,3 miljoner ton berg – motsvarande volymen av 30 Hötorgsskrapor. I urberget under centrala Stockholm löper nu en sex kilometer lång pendeltågstunnel parallellt med en service- och räddningstunnel. Två helt nya stationer är under konstruktion och blir allt mer färdiga.
Stolt projektchef
– Det var en stor dag när den första sprängsalvan gick och en ännu större när den sista klingade ut. Jag är stolt över att Citybanans bergtunnel nu är färdigsprängd, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.
Tillfartstunnlarna är sedan länge på plats, de väldiga bergrummen för stationerna likaså. En hel del arbete kvarstår – inte minst ska de två stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan byggas och räls läggas i hela tunneln.
Fördubblad kapacitet
– Vi har tagit ett viktigt steg mot målet: fördubblad kapacitet på järnvägen genom huvudstaden där tågen kan gå tätare och punktligare samt kraftigt förbättrad tillgänglighet med de två nya stationerna, säger Kjell-Åke Averstad.
Koll på buller
Att bygga en pendeltågstunnel under centrala Stockholm låter sig knappast göras obemärkt. Trafikverket har genom åren som gått vidtagit många åtgärder för att störa så lite som möjligt och uppskattar det tålamod som de närboende har visat.
I och med att sprängningarna nu är avslutade kommer det att låta mindre från Trafikverkets byggarbetsplatser, men ett visst buller kommer ändå att höras ett tag framöver.
Under arbetets gång mäter Trafikverket kontinuerligt buller, vibrationer, grundvatten och utsläpp av länshållningsvatten. Bland annat har man haft 1625 vibrationsmätare och 449 bullermätare uppsatta utmed tunnelsträckan, allt för att hålla kontroll på miljöpåverkan.
Fakta Citybanan:
Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel under Stockholm med två nya stationer: Stockholm Odenplan och Stockholm City. Mellan Årsta och Älvsjö station bygger Trafikverket en ny järnvägsbro.
1871 byggdes två spår genom Stockholm. Då gick det 10 tåg per dygn.
2015 går det 550 tåg per dygn, fortfarande på två spår.
60 procent av alla tåg som går genom Stockholm är pendeltåg. När Citybanan är klar får pendeltågen egna spår.
250000 resor gör stockholmarna med pendeltåg varje dag.
5 minuter blir restiden mellan station Stockholm Odenplan och station Stockholms södra.
9486 sprängsalvor
4,3 miljoner ton berg har sprängts ut
65 rulltrappor (44 på station Stockholm City, 21 på Stockholm Odenplan)
1,8 kilometer rulltrappor totalt
23 hissar (17 på station Stockholm City, 6 på Stockholm Odenplan).
Intressant att kapaciteten i princip varit den samma sedan början på 1900talet, dvs två spår genom staden.. ska bli skönt när allt är klart