banner
3 år sedan
3153 Har läst om projektet
0 0

Aditro i nybyggd NREP-fastighet i Borås

Bevakat av:
banner

Aditro Logistics nya anläggning på Viareds industriområde väster om Borås är unik på flera sätt. Det är första bygget på ett nytt tillkommande område för expansion längs motorvägen mot Göteborg. Det rymmer två entresolplan och det har trots sin storlek fått brandklass Br 3. Storleken har varit en utmaning både byggnadstekniskt och säkerhetsmässigt. Bygget har skett genom en kostnadssparande delad totalentreprenad.

Logistikbyggnaden på 40 000 kvadratmeter är ett GreenBuilding-certifierat bygge som mäter 292,5 x 100 meter och rymmer två entresolplan om vardera 292,5 x 20 meter. Fri inre takhöjd är 11,7 meter. Just den här höjden har motiverat ett bygge i stål och plåt, med stålpelare och stålfackverk samt väggar av självbärande Paroc sandwichelement.

– Betong matchar än så länge inte så här höga byggnader. Betongen fungerar bra upp till 10,5 meters höjd, säger byggets projektledare Jan Lindberg. Han driver Charmilla AB, ett företag som vid det här laget har haft inte mindre än 40 entreprenader på Viareds industriområde, vilket är nära hälften av alla industribyggnader som uppförts i området, under de senaste 20 åren. Flertalet byggda i prefabricerad betong.

– En utmaning har varit att få de två entresolplanen inom Br 3-byggnad. Normalt är byggnader i tre plan klassade Br 1 och därmed krav på stommen R 60. Genom att göra en analytisk utrymningsberäkning har vi förlängt gångavstånden och därmed även riskklassen.

Tidigt ute

Jan Lindberg var tidigt ute, i mitten av 90-talet, med metoden delad totalentreprenad, som han marknadsförde med löftet att byggena blir 30 procent billigare än andra byggen. Detta tack vare att var och en av entreprenörerna har ansvaret för sin del fullt ut och står för sina inköp. Ingen lägger på procent på andras insatser. Inga onödiga mellanhänder således.

– Jag fungerar som samordnare i projektet. Vi har fullständig transparens. Varje beställare har full koll på alla kostnader hela vägen, vilket gör att vi kan göra ändringar efter hand. Vi arbetar också mycket med samma folk i varje bygge, vet att vi fungerar bra ihop och slipper en massa konflikter på vägen. En fördel är att vi har åtta till tio entreprenadföretag som står för anläggningens garantier.

Allt fler byggare följer efter och arbetar med delad totalentreprenad, men Jan Lindberg känner sig inte hotad eftersom han också står för ritningar och kan erbjuda kontroll från början till slut på varje bygge. Han arbetar framför allt lokalt men har också genomfört flera byggen på olika håll i landet.

Kopierar Boråskonceptet i Nykvarn

Byggherre för Aditros nya logistikbyggnad i Borås är private equity-bolaget Nordic Real Estate Partners, NREP. Kapital till bolagets åtta olika fonder tas in från institutionella investerare och stort fokus ligger på handel, bostäder och logistik. Bland annat har NREP 38 logistikfastigheter i Sverige och Danmark, omfattande en miljon kvadratmeter till ett värde av 8,6 miljarder SEK.

– I Sverige har vi utvecklat/byggt sju fastigheter och har ytterligare i pipeline. Bland annat kommer vi tillsammans med Aditro och Jan Lindberg att uppföra en logistikbyggnad efter samma koncept i Nykvarn utanför Stockholm, säger fastighetsutvecklaren på NREP Eva Sterner-Bjurström, väg- och vatteningenjör som doktorerat på stålbyggnader.

– Vi är långsiktiga ägare av fastigheter. Vi både köper befintliga logistikfastigheter och utvecklar egna. När vi bygger så bygger vi gärna högre och mer flexibelt än vanligt. Kunden får in mer gods och hyreskostnaden per pall minskar. Våra byggmetoder gör också att vi kan erbjuda väldigt konkurrenskraftiga hyresnivåer.

Bred kundbas i fokus

– Här sätter vi verkligen kunderna i fokus och skapar gemensamt möjligheter för att bedriva framtidens logistik, säger Matthias Kettelhoit, vd för Aditro Logistics.

På de unika dubbla entresolerna hanteras den alltmer växande e-handelslogistiken effektivt sida vid sida med det allt bredare tjänsteutbudet.

– Vi utför fler och betydligt mer förädlade tjänster åt våra kunder idag, säger Fredrik Nygren, affärsansvarig på Aditro Logistics. Med vårt nya center ökar vi vår kapacitet inom alla led, och trots att vi precis kommit igång har redan flera företag visat intresse.

50 anställda får till en början sin arbetsplats i den nya anläggningen, men företagets ambition är att öka rejält med de nya lokalresurserna.

Totalt förfogar Aditro över 170 000 kvm lagerutrymme i Jönköping, Borås, Stockholm och Kopstad i Norge. Huvudfokus är kunder inom handel, konsument och industri. Företaget har cirka 700 egna anställda och omsätter 700 miljoner kronor.

Levererade 900 ton stål

Småländska EAB har levererat stålbyggnader, portar och lagerinredningar. Bland annat har monterats 900 ton stål i bygget; stomme, betongsocklar, väggelement, takplåt, taktäckning, plåtslagning, dörrar, fönster och kompletteringssmide såsom trappor och räcken.

– Vi är fantastiskt stolta över att ha fått vara en så viktig leverantör i detta projekt och därmed fått möjlighet att visa vad vi menar med vårt unika sätt att konstruera hållbara stålkonstruktioner i form av portar, lagerinredningar och stålbyggnader. Vi har konstruerat, tillverkat och monterat allt i egen regi, vilket ger oss möjlighet att hålla full kontroll på hela kedjan. Det är en trygghet för våra kunder, säger Sven-Gunnar Andersson, EABs ägare och affärsansvarig för EAB Stålbyggnader.

 Fog- och underhållsfritt industrigolv

Det danska företaget Teqton har till bottenplanet i Aditro-bygget levererat ett helt fogfritt och unikt industrigolv i polymermodifierad betong enligt ett tvåskiktskoncept.

– Det ger en slitstyrka som första klassens hårdbetong och är väldigt motståndskraftigt mot oljor och kemikalier. Den extrema planheten är en stor fördel för truckar, samtidigt som golvet blir underhållsfritt. Det är dessutom fritt från krympning. Det här är ett av våra större projekt, ett prestigebygge som vi gärna visar upp, säger Samuel Ribberfors, vd för Teqtons svenska verksamhet.

 

Gösta Löfström

 

 

Projektkategori
Industri
banner

Kommentera projektet

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Alla projekt